Sunday, June 8, 2008

"Det er kun et udyr, der klarer ikke at tiltrække sig skyld"

Citat fra bogen "Anna, Hanna og Johanna" af Marinne Fredriksson.

Sætningen slog mig lige da jeg læste bogen om de 3 generationer af kvinder.
Ofte hører vi sætningen: "Det er ikke din skyld".... Og det kan nok mange gange være rigtigt.
Skyld er måske mest for kvinder. Selv kan jeg føle mig ansvarligt for alle mulige ting, som nok egentligt ligger udenfor mit råderum.... Og er der så noget der ikke virker, eller er der nogen der bliver kede af det, ja så er det jo naturligvis min skyld... eller sådan opfatter jeg det i hvertfald, og samtidig kan jeg forbande denne skyldfølelse, som man jo ofte egentligt ikke kan bruge til noget som helst, hvis man ikke omsætter den i handling. Og en handling kan komme til at virke temmelig overdrevet i det tilfælde, at man så slet ikke er skyld i noget som helst.... Så har man måske i virkeligheden lige overvurderet sig selv og ens vigtighed af en emne, som ikke vedrører een..... hmmmm!!!

Så er der jo nogen ting, som man netop er skyld i... og heller ikke her er denne skyldfølelse særlig tit konstruktiv. Og så kan jeg også forbande den irriterende følelse langt væk, når den nu får mig til at have det rigtig træls med et eller andet.


Så var det jo jeg læste den bog, og dermed denne sætning.... Og så tænker jeg, at når nu man har en følelse, som man ikke specielt bryder sig om, og man gerne bare hele tiden vil af med, eller undgå at komme til at føle. Så skal man måske bare nogengange acceptere, at den følelse er en del af det at være menneske. Og mennesker er vi jo. Så lad vores følelser være dem de er og accepter dem. Og accepter så også, at de KUN er følelser. Ikke noget håndgribeligt, som vil skade vores omverden eller os selv.... Lad den være det, den er.

Jeg er et menneske med alle mulige og umulige følelser, og der er ingen af dem, som jeg kan negligere til at gå væk. Jeg er menneske, og jeg vil mærke mine følelser og dermed acceptere mig selv, som et menneske skabt af Gud med alle de finurligheder, som kun han har kunnet finde på at fylde menneskeheden med.

1 comment:

Unknown said...

tak for din hilsen igår på msn vi var lige midt i maden så jeg fik ikke lige svaret igen :)